به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از سوالات مطرح در خصوص عالم برزخ اینکه آیا مردگان در عالم برزخ از خانواده خود اطلاعی دارند و نگران سرنوشت آنها هستند؟
پاسخ:
بر اساس روایاتی که در این زمینه از پیشوایان دین به ما رسیده، روح انسانها پس از مرگ میتوانند از مسائل دنیا آگاهی پیدا کنند و تا حدودی از احوال خانواده خود آگاه شوند.
در کتاب کافی در سرفصلی با نام «أَنَّ الْمَیِّتَ یَزُورُ أَهْلَه،» روایاتی در این موضوع وجود دارد که برای نمونه چند روایت را بیان میکنیم.
۱. راوی میگوید از امام کاظم(ع) پرسیدم: آیا مؤمن(بعد از مرگ) به دیدار خانوادهاش میرود؟!
امام(ع) فرمود: آرى، گفتم: هر چند وقت یکبار؟!
فرمود: بر حسب فضایلشان؛ پارهاى از آنان هر روز و پارهاى هر سه روز.[1]
۲. اسحاق بن عمار مى گوید: در اثناى کلام امام کاظم(ع) دریافتم که کمترین آنان هر جمعه (خانواده خود را زیارت مى کنند)؛
پس گفتم: در چه ساعتى؟
فرمود: «هنگام زوال خورشید (یعنی هنگام ظهر) یا مثل آن، خداوند فرشتهاى را با او روانه مى کند تا چیزهایى را به او نشان دهد که شاد شود و از وى چیزهایى را بپوشاند که او را غمگین میکند».[2]
۳. امام صادق(ع) میفرماید: «به درستى که مؤمن به دیدار خانواده خویش میشتابد؛ پس آنچه را دوست دارد، میبیند و آنچه را ناخوشایند دارد، از او پوشیده میشود و به درستى که کافر به دیدار خانواده خود رفته؛ آنچه ناخوشایند او است را دیده و آنچه را دوست دارد از او پوشیده میشود.
امام(ع) میفرماید: پارهاى از ایشان هر جمعه[3] به دیدار خانواده خویش رفته و پارهاى دیگر (با زمانبندی های دیگر)بر حسب عمل خود».[4]
4. همچنین از امام صادق(ع) نقل شده است روز جمعه که میشود یا روز عید، خداوند به نگهبان جهنم میفرماید به ارواح مؤمنان اعلام کند که خداوند به شما اجازه داده است تا به دیدار خانواده و دوستان خود در دنیا بروید.[5]
5. در مورد چگونگی این دیدار راوی از امام هفتم پرسید که مرده در چه صورتى و شکلی نزد خانواده خود میآید؟ فرمود: در صورت پرنده لطیفى بر دیوارهاشان مینشیند و به آنها سرکشى میکند، اگر خوش باشند شاد میشود، و اگر بدشان ببیند و نیازمند، اندوهناک و غمگین میشود.[6] همچنین از امام کاظم(ع) نقل شده است به مرده به صورت گنجشک یا کوچکتر به دیدارشان میآید: «قَالَ فِی صُورَةِ الْعُصْفُورِ أَوْ أَصْغَرَ مِنْ ذَلِکَ».[7]
پی نوشت:
[1]. کافی کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 3، ص 231، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[2]. همان.
[3]. أرید بالجمعة الأسبوع لا الیوم المخصوص بقرینة معطوفیه. با توجه به قرائن منظور از جمعه هفته است نه فقط روز جمعه، همان، ج 3، ص 230- 231.
[4]. همان، ص 230.
[5]. عدهای از علماء، الأصول الستة عشر، المتن، ص 43، قم، دار الشبستری للمطبوعات، چاپ اول، 1363ش..
[6]. کافی، ج 3، ص 231.
[7] همان